Ofte stilte spørsmål

Hver eneste gang vi arrangerer LAN så har vi en del spørsmål som blir gjentatt gang på gang. Under har vi gjort et lite forsøk på å samle disse spørsmålene med gode svar slik at du slipper å spørre!

Generelle spørsmål

Hva er egentlig et dataparty?

Svar: Et dataparty har mange betydninger. På sent 90-tall og tidlig 2000-tallet så var dette en betegnelse på at noen samlet seg på et lokale for å enten dele filer eller samarbeide / konkurrere i programmering eller spill.
I dag har betegnelsen en lignende betydning, men veldig utvidet. Et dataparty har konkurranser som alle kan delta på, det er sosialt og byr på utfordringer og underholdning som passer alle.
Det er både mulig å ta med seg sin egen datamaskin og delta på konkurranser i spill, eller komme uten datamaskin bare for å få med seg underholdning eller holde den gode samtale i gang. Velkommen!

Hvem er SkodjeLAN for?

Svar: SkodjeLAN er for alle, så lenge man er gammel nok – fra 7. klasse og oppover.

Finnes det regler på SkodjeLAN?

Svar: Ja – de til en hver tid gjeldene regler finner du her.

Kan man reise på SkodjeLAN uten å ta med seg datamaskin?

Svar: Ja, det er bare å komme! Vi har egne billetter som koster litt mindre der man kan komme inn uten datamaskin, disse kalles Besøkspass. Merk at man ikke kan delta i konkurranser der man kan vinne pengepremier med denne billetten.

Hva kan man gjøre på et dataparty?

Svar: Det er veldig mye som foregår på et dataparty. For å nevne noen ting; konkurranser i spill, scene konkurranser, programmering, gladiator-konkurranser, sceneunderholdning, sosialisering med venner.

Er det mange som reiser på LAN?

Svar: Ja, det er mange som kommer på SkodjeLAN – både med og uten PC!

Hva er åpningstidene til SkodjeLAN?

Svar: SkodjeLAN er åpen 24 timer i døgnet frem til dørene stenger. Dørene stenger Søndags morgen kl 10:00. Etter noen års erfaring er de aller fleste sliten og trenger da litt søvn..

Spørsmål om billetter

Hva er egentlig et datapass?

Svar: Et datapass er en billettype som gir deg tilgang til å reservere plass på nett samt ta med deg datamaskinen din. Den gir også mulighet til å delta på konkurranser med pengepremier.

Hvilken billett trenger man om man ikke skal ha med seg datamaskin?

Svar: Da trenger du et Besøkspass! Du får disse for både Fredag, Lørdag eller hele helgen!

Spørsmål om mat og drikke

Er det kiosk på SkodjeLAN?

Svar: Ja, med godt utvalg! Åpen 24 timer i døgnet.

Er det mulig å ta seg et glass vann?

Svar: Ja, det er vann-automat tilgjengelig 24 timer i døgnet ute ved kiosken. Ta med vannflaske!

Finnes det butikker eller lignende i nærheten av Gomerhuset?

Svar: Ja, du finner både Extra og Kiwi i gangavstand fra hallen.

Spørsmål om sitteplassene

Hvor mye plass er tilgjengelig per sitteplass?

Svar: Vi garanterer at plassen er minst 80cm bred og 50cm dyp. Noen plasser er større, men dette er tilfeldig.

Kan jeg ta med meg noe annet enn bare datamaskin?

Svar: Ta gjerne med både datamaskin, laptop og spillkonsoll, men belag deg på å benytte trådløst internett på konsoll da du bare får tilgang på 1stk nettverksport (vi selger kabler i kiosken!). Det er tillatt med egen switch, men dette må klareres med crew før switchen kobles til. Ved evt. problemer blir alt ekstrautstyr koblet fra først.

Kan jeg reservere plasser til andre enn meg selv?

Svar: Du kan kun reservere plasser for deg selv og de billettene som du har kjøpt. Ønsker dere å reservere sammen kan en benytte plassvelger-funksjonen og gi en bestemt person tilgang til å bytte plass på din billett. Dette gjøres på sharpTickets.

Spørsmål av teknisk karakter

Hvor mye strøm er tilgjengelig som jeg kan bruke?

Svar: Hver plass har 1 amper strøm. Dette virker kanskje litt lite, men frykt ikke. Selv om du har gigantisk strømforsyning og enorm skjerm så går det som regel fint. Hvitevarer som er koblet på strømnettverket er ikke tillatt, uansett om det trekker 1W eller 1000W. Merk at om dersom strømmen skulle gå så er det ekstrautstyr som vil bli koblet fra først.

Jeg trenger hjelp, har dere teknisk support eller spillstøtte?!

Svar: Henvend deg til crew. Der vil du kunne få hjelp, både til tekniske ting og til spill-relaterte problemer. Vi ønsker å gjøre oppmerksom på at vi ikke kan bistå med hardware-problemer.

Kan jeg ha med egen switch, router eller aksesspunkt?

Svar: Det er tillatt med egen switch, men dette må klareres med crew før switchen kobles til. Det er ikke tilltatt med eget aksesspunkt eller router med/uten aksesspunkt da dette vill påvirke kvaliteten på det vi leverer. Om du trenger hjelp for å koble deg på vår WiFi, ta kontakt med crew. Dette gjelder også om det oppleves ustabilt eller tregt. Ved evt. problemer blir alt ekstrautstyr koblet fra. Er du usikker er det bare å ta kontakt med crew.

Jeg er over gjenomsnittet interessert i tekniske løsninger, internett eller servere. Er det lov å ta en prat med crewet?

Svar: Ja. Ta en tur innom, vi liker å prate geek. Vi anbefaler alle som er interessert å søke crew https://crew.sdok.no.

Men, jeg lurer på noe annet!

Er det noe annet du lurer på som ikke er dekt her – send oss gjerne en epost post@SkodjeLAN.no eller ta kontakt på Facebook.